Home PODCASTY SIBO – jak diagnozować, leczyć i z tym żyć?

SIBO – jak diagnozować, leczyć i z tym żyć?

by Julita Bator

W dzisiejszym odcinku podcastu poruszamy temat, który dotyka coraz większej ilości osób. Mowa o chorobach jelit. Moją rozmówczynią jest pani Justyna Pampuch – dyplomowana dietetyczka kliniczna, która jest zwolenniczką holistycznego podejścia do pacjenta, bazującego na szczegółowej diagnostyce. Jest także orędowniczką medycyny funkcjonalnej, która odnosi się do przyczyny choroby, a nie tylko do jej skutków.

Stara się cały czas poszerzać wiedzę, dlatego podjęła dalsze studia w Functional Medicine University w Stanach Zjednoczonych. W swojej pracy z pacjentem wykorzystuje informacje oparte na badaniach naukowych, ale najważniejsza jest dla niej wiedza praktyczna. Wieloletnie doświadczenie zawodowe pokazało jej, że zalecenia wynikające z najnowszych badań naukowych nie zawsze przekładają się na sukces terapii danego pacjenta. Uważa, że wytyczne mogą być pewnym drogowskazem, ale kluczowa jest indywidulanie dobrana strategia postępowania.

Na wizytę z panią Justyną Pampuch można się umówić korzystając z informacji na jej stronie: https://dietografia.pl/.

Z podcastu dowiecie się m.in.:

  • co to jest SIBO i jakie są jego przyczyny
  • jak go zdiagnozować i leczyć
  • co jest główną przyczyną dolegliwości i chorób jelit
  • na co mają wpływ nasze bakterie jelitowe
  • co mają wspólnego nasze zęby z odpornością
  • jak znaleźć dobrego dietetyka
  • jak wybrać dobry probiotyk
  • czy warto robić testy na nietolerancje pokarmowe

Lifehacki:

Probiotyki polecane przez panią Justynę:

  • SanProbi
  • Alflorex
  • Lactibiane
  • Lab One
  • Kirkman
  • Body biotics

Probiotyki dla niemowląt urodzonych przez cesarskie cięcie:

  • Biogaja
  • Dicoflor
  • Lactibiane: PiLeJe Enfant Gouttes

Źródło: Instytut Mikroekologii

 

Polecane zasoby internetowe o chorobach układu pokarmowego (m.in. SIBO i IBS):

https://www.siboinfo.com/ – strona dr Allison Siebecker o SIBO

https://sibosos.com

https://www.thesibodoctor.com – strona poświęcona SIBO oraz innym chorobom układu pokarmowego – dr Nirala Jacobi

https://www.functionalgastroenterology.com

https://www.cedars-sinai.org/research/labs/pimentel.html – dr Mark Pimentel – prekursor badań naukowych dotyczących SIBO i IBS

https://www.fodmap.pl/ – polska strona o zespole jelita drażliwego

https://apps.apple.com/pl/app/monash-university-fodmap-diet/id586149216?l=pl – aplikacja Uniwersytetu Monash dotycząca diety FODMAP

https://www.naczyniapolaczone.pl/ – blog dietoterapeutki Agaty Dąbrowskiej o problemach jelitowych

http://www.tlustezycie.pl/ – blog dietetyczki Moniki Skuzy o medycynie funkcjonalnej i dietetyce

https://drhyman.com/ – blog dr Marka Hymana o medycynie funkcjonalnej, dietetyce, zdrowym odżywianiu

 

Polecani dietetycy:

Monika Gackowska-Lisińska https://gackowskadietetyk.pl/

Monika Bigoś – http://www.dietetykwkrakowie.pl

Agata Dąbrowska https://www.naczyniapolaczone.pl/

Monika Skuza http://www.tlustezycie.pl/

 

Punkt fermentacji

Każdy produkt ma swój określony punkt fermentacji.

Dieta oparta na wyliczaniu punktu fermentacji, jest jedną z interwencji dietetycznych stosowanych w przypadku schorzeń układu pokarmowego. Niskie punkt fermentacji – brak lub słabe symptomy.

Prekursorem jest dr Norm Robillard (FAST TRACKT DIET) https://digestivehealthinstitute.org/about-dr-norm-robillard/

Aplikacja/kalkulator: https://www.fasttractdiet.com

 

Przepis na 24 godzinny jogurt:

Link do wpisu na stronie pani Justyny:

https://dietografia.pl/4-sposoby-na-uszczelnienie-jelit/

Przepis na jogurt 24 h SCD (Specific Carbohydrate Diet czyli dieta specyficznych węglowodanów)

Jogurt fermentowany przez 24 godziny nie zawiera laktozy (lub zawiera niewielkie ilości). Można użyć dowolnego mleka (zwracajcie uwagę na jakość).

Sposób przygotowania:

  1. Podgrzej 1 lub 2 litry mleka (mieszając) do temperatury 82° C – czynność ta ma na celu eliminację patogenicznych bakterii
  2. Przełóż naczynie z mlekiem do lodowej kąpieli. Pozostaw do wystygnięcia, aż mleko osiągnie temperaturę 42-44° C. Mieszaj do momentu ochłodzenia do wymaganej temperatury.
  3. Zmieszaj pół szklanki mleka ze starterem jogurtowym * (Yogourmet), aż do całkowitego rozpuszczenia.
  4. Mleko połączone ze starterem dodaj do pozostałego mleka w pojemniku. Całość dokładnie wymieszaj i przykryj pokrywką.
  5. Napełnij zewnętrzny pojemnik jogurtownicy ciepłą wodą.
  6. Przełóż naczynie (miskę) z mlekiem do jogurtownicy, załóż pokrywkę i włącz urządzenie.
  7. Po upływie 24 godzin wyłącz jogurtownicę i ostrożnie wyjmij pojemnik z mlekiem (są to żywe kultury bakterii). Włóż pojemnik do lodówki. Przechowuj przez jakiś czas, aż jogurt zgęstnieje. Delikatnie zamieszaj**

*Możesz także zastosować jogurt ze sklepu jako starter. Nie może on jednak zawierać bakterii Bifidus/Bifidum, żadnych zagęszczaczy, polepszaczy, cukru i innych dodatków.

**Jeśli będziesz fermentować jogurt w jogurtownicy dłużej niż 24 godziny, liczba korzystnych bakterii zacznie spadać.

 

Nasze posiłki będą bardziej lekkostrawne (tzn. łatwiej nam będzie je trawić) np. poprzez:

  • gotowanie, duszenie, blanszowanie, przygotowywanie na parze, pieczenie
  • obieranie ze skórki owoców i warzyw
  • usuwanie pestek, nasion, miąższu
  • moczenie (np. orzechów, nasion)
  • dodatek soku z cytryny podczas moczenia
  • przeżuwanie pokarmu. Przeżuwanie stymuluje nerwowy układ parasympatyczny do wydzielania soku trzustkowego

 

Higiena jedzenia: spożywanie posiłku powoli, bez patrzenia w urządzenia elektryczne.

Ta prosta technika może pomóc w bardziej efektywnym trawieniu:

Usiądź spokojnie na 2 minuty i skoncentruj się na oddechu (szczególnie na poziomie brzucha). Zauważ, że oddychasz! Zrób głęboki wdech i zatrzymaj na 4-5 sekund. Zrób wydech i także wstrzymaj na 4-5 sekund. Powtarzaj tę czynność przez kilka minut. ZRELAKSUJ SIĘ!

Nie jedz w stresie! Nasz organizm to system naczyń połączonych.

Zobacz także

Dodaj komentarz